donderdag 22 maart 2012

22/03/2012 - bloggen als mentaal intermezzo - even wat spelen met de rekenmachine (of het telraam zo u wil)

Na een kopvol, tijd om de zinnen al bloggend een beetje te verzetten, terwijl een lentezon mij uitdagend naar buiten poogt te lokken. Maar ik schijn aan mijn bureaustoel gekleefd. ‘t Zal tussen mijn 2 oren zitten zeker?

* * *

Och, tussen spreekwoordelijke haakjes: via de Short Message Service (in de volksmond intussen gekend als SMS) van een onbekende mobiele operator kreeg ik nog wat resultaten binnen van de avond Veldegem. Opbeurend bleek dat ICE Nadia goed in vorm bleek te zijn, met 2v en een zijvogel. En dat allemaal voor heerlijke paaseitjes. Onze materiaalmeester ICE Wim bleek minder fortuinlijk. Allicht zal ie wel niet slecht geschoten hebben, maar wat wel uit dat bericht bleek was dat hij in elk geval geen gaaikloefje had gepast. Ergens wel de bedoeling natuurlijk, maar goed. Kan me niet voorstellen dat hij deed om er zo net naast, boven of onder te schieten…

* * *

Een intermezzo dus, dat mag ik niet vergeten. Om één of andere redeWip_1n heb ik iets met getallen, en analyseer ik graag. Ik hoop daar ooit op een dag de goegemeente een dienst mee te bewijzen. Hoe, dat blijft voor velen onder de lezers allicht een raadsel. Maar goed, als ik er al enigszins klaar in zie, dan is het ook al iets, niet? Onze ICE Tom heeft blijkbaar ook ambities die ons pas recent zijn bekend geworden. Hij is ook bezig met cijfers, namelijk zijn BMI. Die wil ie tegen de zomer Wip_2(zijnde dus op de verjaardag van ICE Henri, voor alle duidelijkheid) merkelijk naar beneden halen. Alleen blijft hij wat in het ongewisse over het precieze doel… Knipogende emoticon

Ik heb nog wat naar de tussentijdse cijfertjes gekeken van ons kampioenschap. Het maximum te schieten punten bedraagt er 73 op Wip 1 en 23 op Wip 2, samen dus 96 punten. Ik had in dit blog artikel al wat met die cijfertjes gespeeld. We kunnen echter nog wat verder gaan natuurlijk.

We zetten de theoretische waarden even af tegen de werkelijkheid

 

Wip 1

Wip 2

totaal

Theoretisch maximum

78,5% of 1314 punten

22,5% of 414 punten

100% of 1728 punten

Werkelijke verhoudingen

69,9 % of 363 punten

31,1% of 156 punten

Samen 519 punten of 30% van het theoretisch maximum

Dat is dus consequent natuurlijk met die eerder conclusies dat, in tegenstelling tot de traditionele pak op beschrijven, schutters meer dan verwacht schieten op Wip 2. Echter, het verschil is te maken op Wip 1 (als ploeg dan).

Als je dan iets dieper analyseert wat er precies op wip 1 valt, dan kan je vaststellen dat de meeste punten worden geschoten via de dubbele punten van de witte vogels (dus de middenlat + de zijvogels). Wat valt van de onderlat + top en de bovenlat + kallen is quasi gelijkaardig…

Van alles wat valt op Wip 1:

  • zijn 29,21% zogenaamde 3-punters (rode vogels)
  • zijn liefst 43,26% 2-punters (witte vogels)
  • en zijn 27,53% 1-punters (blauwe vogels)

De vraag is of dit u ook maar in enigerlei mate kan helpen voor het laatste tornooiweekend Engel. Ik heb het nu over de ploegen die met katrolbogen schieten, en dit weekend treden er zo 10 aan. Daar mogen er dan wel tussen staan die enig vermeend talent plegen te hebben, ze moeten er toch nog altijd opschieten.

* * *

Het is natuurlijk statisch gevaarlijk voorspellingen te doen op basis van historische gegevens. Maar toch, het lijkt me boeiend die voorspelling nu es te doen, om dan zondagavond te kunnen vaststellen hoeveel afwijking op mijn voorspelling zit. Welaan, hier komt ze dan:

Voor wip 1 voorspel ik:

  • 29 rode vogels
  • 43 witte vogels
  • 27 blauwe vogels

Voor wip 2 is de voorspelling iets éénvoudiger, en de foutenmarge allicht ook kleiner: 90 punten (en dus vogels) in totaal over de 10 ploegen.

Samengeteld kan je dus verwachten dat gemiddeld nog 280 punten zullen geschoten worden.

Hierbij ga ik er natuurlijk snel overheen dat alle aantredende ploegen gemiddeld gelijkaardig gaan schieten als de eerder aangetreden teams.

Afspraak zondagavond, voor de confrontatie met mijn eigen voorspelling… Ik stel voor, louter voor de fun, een gokje te wagen… Neem maar es een kijkje op http://www.facebook.com/adicegistel voor de gokvraag zelf…

Succes in elk geval! Duim omhoog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten