woensdag 28 december 2011

28/12/2011 - Dag van de Onnozele Kinderen - Zedelgem 13u30 - Veldegem 19u30

Van waar komt dat..? Herodes was bang dat de komst van een nieuwe Joodse koning het einde van zijn macht zou betekenen. Van de Wijzen uit het oosten hoorde hij dat die nieuwe koning in Bethlehem geboren zou worden. Toen de Wijzen in een droom vernamen dat Herodes kwaadaardige bedoelingen had en Jezus wilde doden, leidden ze hem om de tuin. Daarop ontstak Herodes in een hevige toorn en Pieter_Bruegel_d._Ä._022liet zijn mannen in Bethlehem en omstreken al de jongens van twee jaar en jonger vermoorden. Jozef had echter in een droom van een engel opdracht gekregen met Maria en Jezus te vluchten naar Egypte waar zij bleven tot de dood van Herodes.

Het feest van de Onnozele Kinderen of Onschuldige Kinderen wordt op 28 december gevierd. Op die dag viert de Katholieke Kerk het martelaarschap van die onschuldige jongetjes van Bethlehem die op last van Koning Herodes werden vermoord (Mt 2:16-18)…

Bij mijn weten bestond er toenertijd nog geen jenever. Waarom dus net vandaag zo’n beschrijf doorgaat in Zedelgem, blijft een raadsel. Wie weet gaat het wel over Onnozele Schutters… Maar dat zullen we pas IMG_0403weten als het beschrijf gedaan is zeker? Knipogende emoticon Als ik mag betrouwen op mijn weerapplicatie op de iPhone zou de kans op neerslag zo goed als nihil zijn. Maar toen ie me dat laatst wijsmaakte, kon ik gelijk een skibril aandoen die namiddag in Eernegem. Enfin, we zullen het er maar op wagen zeker? Valt het tegen, dan is de weg naar huis kort. Het enige wat me een beetje zorgen baart: de wind. Met mijn 42lbs latjes wordt dat vechten. Misschien moet ik die wielen maar nog es gebruiken. Kwestie van het ook niet volledig af te leren… En ‘s avonds hebben we nog Veldegem. Daar zal het zeker warm genoeg zijn, en neerslag moeten we daar evenmin verwachten. Ik had wel iets horen ronken van kalkoen…?

By the way, en voor de sympathieke trouwe lezer die gisteren in Sente was: ik ben er een pijl vergeten: een Black Eagle Magnum XL5 met zwarte klopper, veren 3-hoekig: geel, blauw, roze… Iemand die gezien en/of meegenomen? Let me know!

13u30  -  Zedelgem Willem Tell

Een 80-tal schutters daar deze namiddag. Ietske te veel naar mijn eigen goesting, maar als je voldoende in de jenever bleef hangen, vliegt de tijd natuurlijk wel sneller… Ik had me wellicht beter navenant aangepast…Knipogende emoticon En ook mijn computerken zat er met zijn weersvoorspelling naast: niet qua wind: daarvoor was het toch wel afzien met mijn lattenboog, maar rond 17h begon het daarbovenop ook nog te regenen. Intussen klonk het jenevergeroezemoes luider en luider. Tijd om op te kramen, en op ‘t gemakske ook nog van tenue te wisselen vooraleer naar Veldegem te trekken. Kwestie van ook geen ganse avond meer te staan zIMG_0404weten daar… Als ik het nog een beetje goed heb gevolgd, hadden we elk al een 2 vogels op de teller staan (Nadia, Wim, Rudy en ikzelf). We hadden aan tafel ook gezelschap van Marleen, Lieve en Johny van Dudzele. Marleen had de dikste konijnenpoot: jenever, én heerlijke rijsttaart. Heerlijk ja, want het werd snel met ons gedeeld Knipogende emoticon

IMG_0405En onze lady-juniors..? Die hebben zich een beetje opgezet voor hun eerste ‘uitje’ vanavond. Gelet het vakantie is, mogen ze namelijk es mee naar Veldegem. En daar hoorde natuurlijk eerst een kappersbezoekje bij… Minder fortuinlijk verging het onze Henri… Bedroefde emoticon ‘t Manneke mag dan al zijn boog terughebben, nadat materiaalmeester Wim zich weer had ingespannen om alles in orde te brengen, maar hij slaagde erin zijn duim tussen een deur te spannen… Ocharme. En dat net aan zijn hand waarmee ie zijn boogje moet trekken. Enfin: hij kan wel zijn andere duim hoog houden om ons straks te steunen, en hij leerde thuis al wat het is om pijlen te rapen op de liggende. Onze juniors kunnen dus straks Jonas en Tomas een beetje helpen…

19u30  -  Veldegem

IMG_0406Een mooi beschrijfje later dan met o.a. sponsoring van ICE Gistel… Onze juniors konden deelnemen, en Henri hield de P.R. voor zijn rekening teIMG_0411rwijl hij aan het lunchen was. Hij voelde zich daar precies thuis … Julie en Louise hielpen met het pijlenrapen. Dat deden ze voorbeeldig. Ook het schieten lukte aardig, maar alleen Julie had dat beetje geluk om effectief ook iets te hebben geschoten. Materiaalmeester Wim was de uitblinker met de Top in zijn zak. Een ook een beetje geluk, want een schot ervoor, kwam zijn pijl weer raar uit de boog, en bleek dus in de veren gebarsten. Voor ‘t zelfde geld mocht ie weer zijn verbandjes bovenhalen… Knipogende emoticon

Henri werd verder bediend door Diane en Kenny, en genoot er zichtbaar van. Met dank aan beiden!

IMG_0413

Ik heb ook weer veel geleerd over de menselijke natuur, en er deze keer meer dan lessen uit getrokken: nl. ook conclusies…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten