maandag 5 december 2011

05/12/2011 - Iets over mijn bogen en bogen in het algemeen… Iets over Damart, en tenslotte iets over kerstbomen…

Na 5u harde arbeid achter mijn bureau vanmorgen (de chrono gestart om 3u), even tijd om wat te verpozen (ook omdat ik moet wachten tot de 2de kan koffie is doorgelopen Knipogende emoticon). Een Facebook-post van Frederik Reyntjens, deed met aan dit topic denken: namelijk de boog en hoe die te kiezen. Je kan alvast ook even dit artikel daarover (zie de paragraaf hieronder) lezen. Het vraag een stevige inspanning om dat met aandacht te doen, maar je leert ongetwijfeld iets bij. Wie mij het tegendeel beweert, die mag beschikken… Knipogende emoticon 

Op de fanpage van A.D. ICE Gistel (www.facebook.com/adicegistel) vind je een download naar dit document dat je vrij kan downloaden. Je hebt enkel Adobe Reader nodig om het te lezen. En dus ook een stevige dosis aandacht…

Laat ons wel wezen: de bogen die wij het meest kopen zijn Hoyt/PSE en Bowtech. Die maken allemaal bogen voor doelschutters en jagers. Van de staande wip hebben ze daar nog niet eens gehoord. Van fingershooters wel (wat wij, staande wipschutters, quasi allemaal zijn), en daarvoor hebben ze bij Hoyt eigenlijk maar 1 boog ontworpen, namelijk de Vantage LTD. As simpel as that. De bogen die wij massaal zien onder de staande wippen, zijn veelal dus bogen die dienen om grote dieren (stijl hert, buffel, en dies meer) op grote afstand (meer dan 70m) neer te leggen met diervriendelijke precisie. Die bogen zijn dan veelal ook zeer licht en kort, en dat is ook logisch: loop es in een bos of in het wild rond, dan wil je ook iets dat licht en makkelijk manoeuvreerbaar is, en vooral ook weinig lawaai maakt.

Met dat soort wapens proberen wij een Anziplast-gaaikloefje (dat nog niet eens leeft) welk bovendien stokstil staat (laat ons even de wind vergeten) en op een goeie 25m boven ons staat te blinken, naar beneden te schieten… Ze zouden het daar es moeten zien in Salt Lake City, Utah, ze lachten zich allicht een breuk… Verhitte emoticon

Natuurlijk past bij elke schutter een boog, en wat een waarheid als een koe is: je dient je comfortabel te voelen met het ding welk je in de hand houdt. Het is voor 95% de schutter die resultaat boekt, niet de boog zelf. We gaan er dan vanuit dat je boog en pijlen technisch in orde zijn natuurlijk, en bovendien op elkaar afgestemd. Is dat dan met een jachtboog om een buffel neer te leggen, dan is dat inderdaad maar zo. Dit artikel is enkel bedoeld om te informeren. Elk zijn gedacht, gelukkig maar.

Zelf heb ik 3 van die jacht- en doelwapens in huis:

  • voor de staande wip:
    1. Recurve: een 2011 Hoyt Formula RX, lang handvat en medium F4 carbon 42lbs. Ik schiet pijlen op volle lengte (81cm) en haal daardoor 51lbs trekkracht op zijn zwaarste punt (waarmee ik dus verondersteld ben stil te staan en te mikken - een schutter moet toch veel courage hebben hé Lekker pûh) – de pezenset, die is gedraaid door Eddy Verbiest. Ook dat is op zekerheid spelen. Mijn favoriete pijl is de Black Eagle Magnum XL7 met klopper diamerer 2,2cm.
    2. Compound: een 2011 Hoyt Vantage Elite Plus, trekt 65lbs op een lengte van 31,5” met GTX-cams. 65% let-off, dat betekent dus dat ik nog 22,75lbs in mijn handen heb als ik aangetrokken sta. Dat is niet eens de helft van mijn recurve! Pezen- en kabelset again by Eddy Verbiest. Mijn favoriete pijl hier is de Black Eagle Magnum XL11 met klopper diameter 2,5 cm
  • voor de liggende wip:
    1. Recurve: diezelfde Hoyt Formula RX, met aangepaste pezenset (ook van Eddy)
    2. Compound: een 2012 Hoyt Vantage LTD, trekt 61lbs op een lengte van 32” met AccuWheel. Hier gebruik ik de Black Eagle Magnum XL10 met gegoten colibri-klopper diameter 2,5 cm en een inox gewichtje…

En op alle pijlen: 3-hoekige veren 10cm lang…

Voilà, zo heb ik mijn pauze gehad, en kon ik hopelijk iets delen. Iets bijleren moet je maar doen van ervaren schutters. Daar hoor ik nog niet bij. Maar één stelregel geldt in alles: practice makes perfect!

Ah, nog een uitsmijter: vrijdag kreeg ik ook mijn Sinterklaas: mijn bestellingske bij Damart is binnengekomen: lekker warme onderhemden, en lange warme onderbroeken. Dat ze me nu maar es proberen koud te krijgen op die winterschietingen. Zolang het niet waait gelijk zot, en de regen met bakken uit de hemel valt, zal ik tenminste met plezier naar buiten gaan schieten.

IMG_0283En terwijl ik dit schrijf, zie ik de mannen van Defever hier arriveren, met onze kerstbomen! Ha: zullen de juniors hier thuis vanavond weer weten wat gedaan: dat moet namelijk nog versierd geraken! Glimlach Er staat er ook nog een buiten, gelet ik vanuit mijn thuiskantoor anders nauwelijks die boom te zien krijg. Zo is iedereen tevreden…

 

Intussen is de tijd verder uitgelopen met nog enkele telefoons enz… Tijd vliegt te snel. Tot de volgende!

Straks naar A3…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten