zaterdag 16 februari 2013

Meteorieten in de Oeral, en de parrallel met het boogschieten. Of is dat wat ver gezocht? ;-)

Er kwam een stukske steen uit de ruimte binnengewaaid. Intussen bekend dat het zo’n 7000 ton woog, en met een snelheid van 72.000 km/h ontplofte. Daarbij is een explosie van de kracht van 10 Hiroshima-bommen te vergelijken.

Straks ga ik een 70 gram de hoogte inschieten met een potentiële energie van 62lbs, die wordt omgezet in kinetische energie (de pijl die snelheid krijgt). De rest is de kunst om dat pijltje een blokske te laten raken daar een dikke 25 meter hoger. Dat is ongeveer aan een snelheid van … ? Wie lost deze even op?

Ga anders es op zoek op wikipedia, en bekijk de basis-wetten van de fysica even. Als U er zelf niet uitgeraakt, dan zal ik me vanavond ledig houden met het even voorrekenen van die snelheid van dat pijltje. Wat ik wel al weet: veel ontploffingen zullen er in elk geval niet aan te pas komen… Smile

Genieten van de ondergaande zon...Alé bon, je me prépare pour La France. Aan iedereen die gaat sporten vandaag: veel plezier! Ik heb er alle begrip voor dat je in dat geval natuurlijk die berekening niet zal kunnen maken, en gelijk heeft u. Laat het maar over aan zotten als ik. Winking smile Helaas is het nog enkele maanden wachten vooraleer we zo gekleed weer het veld opmogen, maar kom. ‘t Wordt zo stilaan lente, dus we mogen hoop koesteren…

Have a nice weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten