zaterdag 2 februari 2013

2/02/2013 - ochtendgymnastiek voor gevorderden…

Even een vooruitblik op volgend weekend, kwestie van de kriebels wat op te wekken. Mijn favoriete bezigheden staan dan geprogrammeerd: namelijk tornooitjes! Het zijn ons eerste van het jaar, en we hopen ze allemaal te kunnen doen dit jaar. Ik denk trouwens niet dat we er vorig jaar 1 gemist hebben. En mocht het zo zijn: wil deze die weet heeft van een tornooi ons zeker verwittigen, want dan schrijf je minstens 2 à 3 peletons op. Volgend weekend komt onze kleurrijke bende met 15 M/V met veel, gemiddeld en wat minder talent gemixed aan de aftrap bij onze vrienden van Vrij & Blij, op zondag dag trekken we naar de Polle (De Toewip).

Onze jeugd, onze adolescenten (en zelfs hier en daar volwassenen) en onze dames treden allemaal in de arena, en we geven er een lap op. En er komen er nog een pakje af hé: Izegem, Waregem, Eernegem, Oostende, sector KNBBW, sector CRNAB, sector VHV, enz… En mocht ik het kunnen, dan richtte ik het ganse jaar door een soort regelmatigheidscriterium op. Misschien slaag ik ooit zoiets uit de grond te stampen. Een soort verzoening tussen ploegen, tradities, recreatie en sport. Ik heb wel enkele ideetjes, maar ze in de praktijk zetten, dat is nog iets anders. Nu, ik heb de grootste troef beschikbaar die er is: een visie, en veel geduld. Bovendien geen winstoogmerk, dus ook al een zorg minder: enkel de sport/recreatie staat dan centraal. Traditionele sport en winstoogmerk: zijn begrippen die haaks op elkaar staan.

En wat is er eigenlijk straf: ik sta klaar enkele inzichten te delen met elkeen die het hart op diezelfde plaats heeft. Meer nog: ze zelfs meer dan een duw in de rug te geven. Verdeel en heers is namelijk oorlogsretoriek. Dat hoort niet thuis in die wereld van traditionele sport, en toch merk je enkele constantes: er worden van mekaar vooral veel vliegen afgevangen. Eerlijk: dommer kan eigenlijk niet. En daarom ook dat je een breuk ziet ontstaan: het publieke gildenleven, en het eerder gesloten/private. Raad es welke categorie geen zorgen heeft om te overleven? Maar zou het geen zonde zijn dat we een stap terug zetten in de tijd, en dat traditionele sport elitair is/was? Er bestaat een gulden middenweg (die bestaat altijd), maar dan moet je neuzen in dezelfde richting krijgen. En helaas (dat is trouwens van alle tijden), lopen net iets te veel ego’s rond om daar snel in vooruit te gaan. Vergelijk het met de politiek. Daar zie je dezelfde grondstroom. Tot wat dat leidt? Vernsippering, inconsistent beleid, populisme, segregatie… En ik kan nog even doorgaan.

Maar er is uiteraard hoop, en meer dan een beetje: je merkt her en der mensen die zich ronduit belangenloos inzetten hiervoor. Wel: dat al die positieve krachten meer gebundeld zouden geraken, zal al een stap in de goeie richting zijn. Er lopen heel wat van die idealisten rond, wees gerust. Laat ons zorgen dat ze niet geïsoleerd geraken. Je kan dat vermijden door niet aan navelstaren te doen. Is er 1 iemand die alle wijsheid in pacht heeft? Ook niet: dus bundelen die krachten!

Het wordt moeilijk, maar ik zie het alvast zitten. U toch ook? Yes we can!

Geniet van Uw weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten