donderdag 7 juni 2012

6/06/2012 - Gejonde ledenschieting Deken & Baljuw Sint-Sebastiaan Torhout

Er is de laatste tijd wel wat te doen rond het sappige west-vlaams. Waar dat precies vandaan komt, is mij onduidelijk, maar ook op de VRT-radio vallen die spotjes op. Welaan, misschien zijn de historische en hilarische oproepen van de inmiddels bekende Gerrit Callerwaert ut Bavikhove (dièlegemiènte van Hoarelbeke), eindelijk effectief. Je zou er tranen bij laten als je die herbekijkt. Het was toen al duidelijk dat Wim Opbrouck een rastalent was, en inderdaad door Woestijnvis al was opgepikt. Intussen nam de overkoepelende holding De Vijver ook VT4 over. We mogen hopen dat dergelijke programma’s nog immer mogelijk zijn en blijven.

Geniet even mee, het begon allemaal met de prachtige ‘invallen’ van Hallo Televisie… en de rest is intussen letterlijk TV-geschiedenis…

Eindelijk denk ie zijn recht van antwoord te krijgen van ‘Brussel’… ;-)

Het aanblazen van de G en H is voor ons provinciegenoten ook historisch natuurlijk…

Zijn 4de interventie sprak boekdelen… :-)

Dat die er in die provincie al wat grapjassen rondlopen, en elk zo zijn IMG_1233stijl heeft, dat mocht ook gisterenavond blijken op onze wekelijkse ledenschieting in Torhout. Alweer met 31 schutters aanwezig. Vele gildes dromen daar tegenwoordig van. Onze Hoofdman daar, is in goeie doen, en mocht zelfs even de leidersband met trots dragen. Hij blijft mee in de running: fantastisch, toch? Lovenswaardig ook, zijn de nog enkele leden van de echt ‘oude garde’, die blijven genieten van de sfeer daar. En meer IMG_1234nog, Beenhouwer Denolf, die is van een generatie die wijlen mijn grootvader nog kende, en je kan gerust stellen, van het zelfde slag als het gaat om grappen uit te halen… Knipogende emoticon Getuige ook zijn creatieve oplossing om met de passerende regenvlaag om te gaan… Of dat enige effectiviteit had, daar durven we luidop aan twijfelen, maar hij had in elk geval de lachers op zijn hand… En hij had ook woord gehouden, en in zijn archieven gedoken. Alweer kreeg ik historische foto’s (van de jaren ‘70) van mijn grootvader te zien. Het beeld wat ik 19xx_Stamvader_Michelvan mijn grootvader had, is als van gisteren, maar het doet iets daar stukken van bijna 40 jaar geleden van te mogen terugzien (voor zij die nog zouden twijfelen: de 1ste van links natuurlijk). De guitige Michel, ook altijd op de eerste rij voor een practical joke. Dat krijg ik overal te horen, en deze foto illustreert dat zondermeer… Ik blijf verder sporen naar die geschiedenis, want we kunnen er nog zoveel van leren… Enfin, het weze bij deze bewezen. Het boogschuttersvirus is al enkele decennia in onze familie geïnfiltreerd, en mijn missie is altijd geweest die te vrijwaren, en meer nog, verder te zetten. Niet meer, maar zeker ook niet minder…

* * *

Mijn avond kon dus niet meer stuk, met al dat moois welk me was aangereikt… En ik zal nog wel zaken terugvinden… Deze foto was van Willem Tell Torhout op liggende wip. Daarvan wist ik niet eens dat mijn grootvader ook daar actief in was… Zo zie je maar. Voilà, middagpauze zit er weer op… Bij deze ook een oproep aan de oudere leden onder onze bloglezers: alle foto- of ander archiefmateriaal van die tijden is ten zeerste welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten